Тунелопробивната машина започна работа по изграждането на тунела за метрото през "Слатина"

Тунелопробивната машина започна работа по изграждането на тунела за метрото през 'Слатина'

Столична община и „Метрополитен” ЕАД на специална церемония дадоха официален старт на работата на тунелопробивната машина (ТПМ), която през следващите близо две години ще изгражда тунела от 6 км за разширението на третата линия на метрото през „Слатина”. Метротрасето с 6 станции ще започва от Военна академия и през кварталите "Гео Милев" и "Слатина" ще стига до „Арена 8888 София”, София Тех парк и бул. "Цариградско шосе". ТПМ „Витоша” тръгна от стартовата шахта на станцията при бул. „Цариградско шосе” в посока към метростанцията до зала „Арена 8888 София” и София Тех парк. Строителството на двупътния тунел трябва да приключи през втората половина на 2026 г., а цялата отсечка да бъде пусната в експлоатация през 2027 г. Това ще даде възможност на 75 хиляди столичани да се придвижват по-удобно с най-икономичния и бърз градски транспорт.
На събитието присъстваха кметът Васил Терзиев, председателят на Столичния общински съвет Цветомир Петров, кметът на район „Слатина” Георги Илиев, посланика на Турция у нас Мехмет Сеит Уянък, изпълнителният директор на Метрополитен проф. Стоян Братоев и председателят на Съвета на директорите Николай Найденов, представители на фирмите изпълнителки на участъка, бившият кмет на София Йорданка Фандъкова, както и други депутати, общински съветници и граждани.
 
„Метрото е стратегически приоритет за града. Така е било при предишната администрация, така е и сега, надявам се така и да бъде занапред", заяви столичният кмет Васил Терзиев. „Метрото е тясно свързано с развитието на града, тъй като е гръбнакът на градския транспорт. Работата продължава в срок и се надяваме всичко да приключи в срок през 2026 г. и 2027 г. за различните отсечки през „Подуяне“ и през „Слатина“. С всяка нова метростанция се увеличават и хората, които използват метро за ежедневните си придвижвания. Няма да оставим само това, което сме наследили, да го довършим. Работим за две нови отсечки, които са в процес на избор на изпълнител, в различен етап на проектиране са 10 нови метростанции”, каза кметът Терзиев. Той информира, че за текущите проекти финансирането е осигурено и добави, че се надява и на добро сътрудничество с държавата.
„Изключително съм доволен, когато някои неща се случват малко по-бързо, отколкото трябва. Такъв беше и моментът, в който „Шипченски проход” беше отворен два месеца преди края на одобрения срок”, каза кметът на община „Слатина” Георги Илиев.
 
Ръководителят на поректа инж. Светослав Статев направи презентацияза изпълняваните проекти от разширението на метрото.
Негово преосвещенство Бранитският епископ Пахомий отслужи водосвет за здраве и благоденствие на присъстващите и успешно начало на проекта за изграждането на тунела от линия 3, участък „ул. Шипка – ж.к.Слатина-бул. Цариградско шосе” от тунелопробивната машина.
 
След това официалните гости дадоха символичен старт на работата на тунелопробивната машина с натискането на станалия легендарен червен бутон.
Механизираната тунелопробивната машина осигурява най-безопасната технология за пробиване на тунели в света. С нея се ограничават затрудненията в трафика, тъй като изграждането на тунела става без да се затваря градът за движение на други места, освен на самите метростанции, докато се строят. ТПМ „Витоша” тежи 1600 тона, дълга е около 86 метра, а главата ѝ е 9,4 метра в диаметър.
Машината е произведена специално за условията на проекта на софийското метро от водещата в тази област немска компания "Херенкнехт".
 
Превозването на едрогабаритните елементи на тунелопробивната машина до стартовата ѝ шахта под локалното платно на бул. „Цариградско шосе” срещу УМБАЛ „Св.Анна” започна през лятото и приключи през есента на м.г. В площадката на стартовата шахта отделните елементи и възли на машината бяха сглобени в рамките на 2,5 месеца. Авария на водопровод в близост до работната шахта в края на 2024 г. забави старта на машината с близо 60 дни.
Разчетите са ТПМ да работи непрекъснато, на 3 смени, 24 часа на денонощие, 7 дни в седмицата, без да се влияе на живота в столицата, за да постига среден напредък по около 10 метра на ден в зависимост от условията. Машината влиза на станция със скорост от 35 мм на минута, като обичайната ѝ скорост е 80 мм в минута.
 
До стартовата площадка ще бъде построена крайната от 6-те станции на разширението от 6 км на третия метродиаметър. До станцията ще бъде изграден линеен изтеглител и буферен паркинг за около 250 коли. Изпълнител на обекта е обединението от три специализирани фирми ДЗЗД „ДВУ 21”.
 
Участъкът ул. "Шипка" - кв. "Слатина" - бул."Цариградско шосе" се изгражда със съфинансиране от ОП „Транспорт и транспортна инфраструктура 2014-2020 г, заем от Европейската инвестиционна банка (ЕИБ) и местно финансиране.