Въведен е експлоатация Етап I от Линия 3
Днес (26.08.2020 г.) в 13 часа кметът на София Йорданка Фандъкова и министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Росен Желязков дадоха началото на експлоатацията на Линия 3 на метрото, в присъствието на изпълнителния директор на "Метрополитен" ЕАД, представители на фирмите изпълнители и официални лица и гости на събитието. Осем километровият участък от жк „Красно село” до жк.”Хаджи Димитър” е финансиран от Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура“2014-2020 г. /ОПТТИ/, със значително съфинансиране от Софийската община, като през 2016-2020 г. се изграждат два етапа от Линия 3 с обща дължина 12 км и 12 метростанции, осъществена е доставка на 20 метровлака от „Сименс” и построено ново метродепо за цялата линия.
Веднага след церемонията столичани и гостите на града, по традиция, могат да се повозят безплатно и да разгледат новите станции – „Красно село”, „Бул. България”, „Медицински университет”, „НДК 2”, „Патриарх Евтимий”, „Орлов мост”, „Театрална” и „Хаджи Димитър”.
Етап 1 включва централния участък на Линия 3 – „бул. Вл.Вазов /МС“.Хаджи Димитър“/ - Орлов мост – НДК - кв. Красно село /МС“Красно село“/ с 8 км трасе и 8 метростанции. Той е изцяло завършен и ще се въведе в експлоатация на 26 август 2020 г.
Строителството на Етап 1 започна през 2016 г. и приключи през декември 2019 г. В изграждането на 7-километровото трасе бе използвана немската тунелопробивна машина „Витоша”. Тя стартира по трасето на 27 февруари 2017 г. и точно след две години – на 27 февруари 2019 г., приключи работа и започна изваждането й на повърхността в участъка при Малък градски театър „Зад канала”. Част от трасето – между МС „Хаджи Димитър” и МС „Театрална”, се изгради по Нов австрийски тунелен метод.
Като част от проекта бе изградено от 2016 г. до началото на 2019 г. ново депо „Земляне” на ул. „Житница”, което ще обслужва цялата Линия 3.
Доставени бяха и двадесет влака модел Инспиро”, чийто производител е фирма „Сименс”. Те ще бъдат управлявани от 70 висококвалифицирани машинисти, които преминаха специални курсове на обучение в депо „Земляне”. Новите мотриси са със светъл интериор, атрактивно осветление, модерна климатична инсталация и намалени нива на шум. Те са целите проходими и ще получават ток чрез пантограф. Другата особеност е, че напрежението е двойно по-голямо от сегашното – 1500 волта, което ще позволи да е по-икономична експлоатацията на участъка.
Новост по трасето са и обезопасителните автоматичтни предпазни врати срещу инциденти в метрото. Стъклените прегради са високи метър и 60 и са синхронизирани с вратите на метровлаковете, отварят се, когато мотрисата пристигне, за да се качат пътниците. При потеглянето й вратите отново се затварят.
Новият участък, като част от проекта за изграждане на Линия 3, има нови системи за автоматика и управление, които бяха монтирани за първи път в България. При този лъч чрез радиосигнал по отсечката се подава сигнал на влака, т.е знае се разположението на мотрисата буквално с точност до сантименти.
Почти цялото трасе на Етап 1 и метростанциите са изградени по т.нар. Милански метод, с изключение на малки участъци, които са строени по открит способ и на МС „Орлов мост”, където има два участъка, изградени по модифициран Нов австрийски метод.
Архитектурата на осемте станции на Етап 1 е дело на 4 изтъкнати наши архитекти и техните екипи. Красен Андреев с екип е автор на дизайна на МС „Красно село”, „Бул. България” и „Орлов мост”. Ирена Дерлипанска е архитект на станциите „Медицински университет” и „Патриарх Евтимий, а Фарид Пактиавал на МС „НДК 2”. Архитект Константин Косев с екип е автор на дизайна на станции „Театрална” и Хаджи Димитър”.
С новите 8 станции метрото ще превозва в перспектива по още около 60 000 пътници дневно, а времето за пътуване от МС „Красно село” до центъра ще бъде около 7 минути.
В края на годината и началото на 2021 г. се планира да заработят и останалите 4 станции в „Овча купел” от Етап 2 на проекта за изграждане на Линия 3. Това ще са станциите „Овча купел”, „Мизия/ Нов български университет”, „Овча купел 2” и „Горна баня”. С тях ще бъдат пуснати всичките 12, които се изграждат през последните 4 години. Строителството им приключи, от септември започват настройките и единичните изпитания на системите за управление и безопасност. В края на новата линия в „Овча купел” е построена и жп гара от линията София-Перник. Тя се намира на последната станция – на околовръстния път при „Горна баня”. Връзката с метрото е директна, през тунел. Там ще е и един от общо трите буферни паркинги по линията. И трите паркинга са до станциите в жк„Овча купел”. Те ще имат общо около 650-700 места.
Обществените ползи от строителството на Етап 1 на Линия 3 на метрото в София са:
*прогнозно далекоперспективно натоварване с пътници на Етап 1 на линията -около 60 хил.пътници на ден ;
*интермоделни връзки с основни входни артерии в града, с националната ж.п. мрежа, а чрез първата и втората линия на метрото с аерогара София и Централна ж.п. гара;
* спестено време от пътувания – 17 хил.часа дневно;
* намаление на трафика по трасето до 25%;
* намаление на броя на автомобилите в движение – 14 хил.автомобила дневно;
*намаление на изхвърляните вредни газове – над 11 хил.тона годишно.
С Етап 1 на новата линия 3 метрото ще достигне 48 км и ще има 43 станции. Изграждането на софийското метро остава и през 2020 година стратегически проект на Столична община. Плановете са със строителството на цялата трета линия софийското метро да заеме над 50% от градския транспорт на София и да превозва дневно над 650 хил. пътника.