Инспекция на кмета на София Васил Терзиев на метростанция „Стадион Г. Аспарухов”

Инспекция на кмета на София Васил Терзиев на метростанция „Стадион Г. Аспарухов”

На 9 август кметът на София Васил Терзиев направи инспекция на напредъка на изпълнение на разширението на Линия 3 на метрото от „Хаджи Димитър” до „Левски Г”. Участъкът „кв.Х.Димитър – ж.к.Левски“ се финансира от Плана за възстановяване и устойчивост в размер на 217,5 млн. лв. без ДДС.

            Кметът подчерта, че е доволен от прогреса на участъка. Той е наполовина изпълнен – 55%., като изграждането на трасето от 3 км и 3 метростанции трябва да завърши в края на 2025 г.

            Първият участък от това метротрасе  МС „Хаджи Димитър” – МС „Стадион Георги Аспарухов”, е изпълнен на около 62%.  В момента се изпълняват строителни работи на ниво перон,  които трябва да приключат  през октомври т.г. Конструкцията на станцията ще бъде готова през август т.г., след което ще стартира работата по интериора й. Тунелът между двете станции е изпълнен на около 70%.

            Изпълнението на втория участък от трасето – МС „Ст. Георги Аспарухов” - МС“Тракия”, е изпълнен на 54%, а третият участък МС”Тракия” -  МС „Владимир Вазов” – на 50%. И в трите станции на трикилометровото трасе след август 2024 г. ще започнат архитектурно-строителни работи.

            С новите 3 станции още над 40 хил. души ще ползват метрото и ще имат бърза връзка през центъра на живеещите в източните квартали на столицата "Хаджи Димитър", „Сухата река” и "Левски Г" със западните – „Овча купел” 1 и 2 и „Горна баня”, както и с другите две линии. Метротрасето ще спомогне за намаление на трафика в участъка с около 25%  и на вредните газове, изхвърляни от транспортните средства в града, с няколко хиляди тона годишно.

 

            Разгледан беше и напредъка на другите участъци от разширението на метото.

            В края на 2023 г. започна и строителството на второто разширение на Линия 3 през ж.к. «Слатина» до „Арена София” и „Цариградско шосе”. Трасето е дълго 6 км, ще има 6 станции и трябва да е готово през 2027 г. Изпълнението е общо около 12%. Съгласно строителния график тунелопробивната машина, която ще изгражда тунелите в участъка, трябва да започне работа от работната шахта на МС6  на бул. „Цариградско шосе” в посока МС5 /до „Арена София”/ през септември. Отделните елементи на ТПМ ще бъдат транспортирани до работната шахта на МС 6 през август. Очаква се участъкът да обслужва над 75 хил. нови пътници. Намалението на трафика в района с 25% ще окаже положителен ефект и по отношение на намаляването на вредните парникови газове и фини прахови частици с няколко хиляди тона годишно. Общата стойност на проекта е 540 млн. лв. без ДДС, от които: 106,6 млн.лв. от Кохезионен фонд и 433,4 млн.лв. съфинансиране и заем от ЕИБ.

                В края на 2023 г. започна изграждане и на метростанция на бул. „Панчо Владигеров” в кв. „Обеля”, между МС „Сливница” и МС „Обеля”. След като бъде готова през ноември 2026 г, 12 000 жители от „Обеля” и „Модерно предградие” ще могат да ползват метрото. Новата метростанция ще е четвъртата интермодална станция – удобна връзка на метрото с ж.п. мрежата (влаковете от Драгоман, Кюстендил и Божурище) и автобусния транспорт. Ще се разтовари трафикът – автомобилите, които ще влизат от западните направления в София, ще са поне 5600 по-малко. Редуцираният брой на колите се очаква да доведе до ползи за околната среда - годишно намаление на вредните газове  в столицата с около 1500 т. Общата стойност за изпълнение на проекта е 23,2 млн евро.

           

                В момента се провежда обществена поръчка за избор на изпълнител за продължението на Линия 1 по бул. «Царица Йоанна» в ж.к. «Люлин» с 2 метростанции и 2 км трасе.

                След реализацията на горните участъци, общата дължина на линиите на метрото ще достигне 63 км с 59 метростанции и дял в системата на градския транспорт над 50%, или над 650 хил. пътника дневно.

                Извършват се необходимите проучвания за продължение на Линия 2 по бул. «Черни връх» и осъществяване на връзката й със Студентски град.